Робота з обдарованими дітьми

Університет юного хіміка


Завдання олімпіади з хімії 11 клас



ІІ етап Всеукраїнської олімпіади з хімії 2016/2017, 11 клас

1. Суміш невідомої органічної речовини з киснем використовують як засіб для анестезії. При повному згорянні 1 г цієї речовини утворюється 3,14 г карбон діоксиду і 1,29 г води. Яка найпростіша формула речовини? До яких гомологічних рядів може належати речовина з такою емпіричною формулою? Відповідь підтвердити прикладами.
Розв’язання:
CxHyOz + O2 → CO2 + H2O
Знаходимо кількість речовини Карбону, який міститься у вуглекислому газі:
n(C) = n(CO2);
n(C) = 3,14 г / 44 г/моль = 0,0714 моль.
Знаходимо кількість речовини Гідрогену, який міститься у воді:
n(H) = 2n(H2O);
n(H) = 2 · 1,29 г / 18 г/моль = 0,1433 моль.
Перевіримо наявність кисню у складі органічної речовини. Для цього знайдемо маси Карбону та Гідрогену і віднімемо їх від маси сполуки.
m(C) = 0,0714 моль · 12 г/моль = 0,8568 г;
m(H) = 0,1433 моль · 1 моль = 0,1433 г;
m(O) = 1 г – 0,8568 г – 0,1433 г ≈ 0.
Отже, у складі органічної речовини Оксиген відсутній. Знаходимо найпростішу формулу:
x : y = n(C) : n(H);
x : y = 0,0714 : 0,1433 = 1 : 2.
CH2.
Відповідь:
Найпростіша формула CH2. Дана речовина належить до гомологічного ряду циклоалканів, загальна формула яких CnH2n. Для анестезії використовують суміш циклопропану з киснем. Таку ж загальну формулу має гомологічний ряд алкенів.
Приклади алкенів:
H2C=CH2 – етилен, CH3–CH=CH2 – пропен тощо.
Приклади циклоалканів: циклопропан C3H6, циклогексан C6H12 тощо.
2. Яку кількість речовини літію необхідно взяти, щоб в результаті його взаємодії з водою об’ємом 200 мл утворився розчин з масовою часткою літій гідроксиду 5 %.
Розв’язання:
2Li + 2H2O = 2LiOH + H2
m(H2O) = 200 мл / 1 г/мл = 200 г.
Нехай прореагувало х г літію. Знайдемо маси лугу та водню які утворились:
m(LiOH) = 48 г · x г / 14 г = 3,4286x г;
m(H2) = 2 г · x г / 14 г = 0,1429x г.
Маса кінцевого розчину буде:
m(р-ну LiOH) = x + 200 – 0,1429x = 0,8571x + 200 (г).
Враховуючи вміст лугу складаємо рівняння:
0,05 = 3,4286x(0,8571x + 200);
m(Li) = x = 2,95 г.
n(Li) = 2,95 г / 7 г/моль = 0,42 моль.
Відповідь: n(Li) = 0,42 моль.
3. У певний момент перебігу реакції A2 + 3B2 ↔ 2AB3 у замкненому об’ємі концентрації A2, B2 та AB3 відповідно становили 2; 0,5 та 4 моль/л. Визначте вихідні концентрації реагентів.
Розв’язання:
Нехай реакційна суміш має об’єм 1 л. Тоді кількості речовин рівні відповідним концентраціям.
Початкова суміш містила лише речовини A2 та B2. Отже за речовиною AB3 можна порахувати кількості речовин A2 та B2, які прореагували:
n(A2) = 4 моль · 1 моль / 2 моль = 2 моль;
n(B2) = 4 моль · 3 моль / 2 моль = 6 моль.
Початкові кількості речовин A2 та B2 становили:
n(A2) = 2 моль + 2 моль = 4 моль;
n(B2) = 6 моль + 0,5 моль = 6,5 моль
Початкові концентрації речовин рівні:
C0(A2) = 4 моль/л; C0(B2) = 6,5 моль/л; C0(AB3) = 0 моль/л.
Відповідь: C0(A2) = 4 моль/л; C0(B2) = 6,5 моль/л; C0(AB3) = 0 моль/л.
4. У результаті пропускання 11,2 л суміші метану, карбон(IV) оксиду і карбон(II) оксиду через розчин гідроксиду натрію взятого в надлишку, об’єм вихідної суміші зменшився на 4,48 л (н. у.). Для повного згоряння суміші, що залишилася, витратили 6,72 л кисню (н. у.). Визначте:
– склад вихідної суміші (об’ємні частки);
– густину вихідної суміші.
Розв’язання:
CO2 + 2NaOH = Na2CO3 + H2O (1)
CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O (2)
2CO + O2 = 2CO2 (3)
Внаслідок пропускання суміші газів через розчин лугу поглинеться вуглекислий газ. Отже, V(CO2) = 4,48 л.
V(CH4 + CO) = 11,2 л – 4,48 л = 6,72 л.
Нехай в суміші було х л CH4 та (6,72 – х) л CO. За реакцією (2) об’єм кисню становить:
V1(O2) = 2 л · х л / 1 л = 2x л.
За реакцією (3) об’єм кисню становить:
V2(O2) = (6,72 – х) л · 1 л / 2 л = 3,36 л – 0,5х л
Всього витратили 6,72 л кисню. Складаємо рівняння:
2x + 3,36 – 0,5x = 6,72;
х = 2,24 л.
V(CO) = 6,72 л – 2,24 л = 4,48 л.
Знаходимо об’ємні частки газів у суміші:
φ(CO2) = 4,48 л / 11,2 л · 100 % = 40 %;
φ(CH4) = 2,24 л / 11,2 л · 100 % = 20 %;
φ(CO) = 4,48 л / 11,2 л · 100 % = 40 %.
Щоб знайти густину суміші необхідно порахувати молярну масу суміші:
M(CO2 + CH4 + CO) = 44 · 0,4 + 16 · 0,2 + 28 · 0,4 = 32 (г/моль).
ρ(CO2 + CH4 + CO) = 32 г/моль / 22,4 л/моль = 1,43 г/л.
Відповідь: φ(CO2) = 40 %; φ(CH4) = 20 %; φ(CO) = 40 %; ρ(CO2 + CH4 + CO) = 1,43 г/л.
5. Суміш магній нітрату, калій нітрату й кальцій карбонату нагрівали до завершення хімічних реакцій. У результаті добули твердий залишок, у якому маса оксидів становила 19,2 г і суміш газів об’ємом 17,92 л (н. у.). Об’ємна частка карбон діоксиду в газовій суміші 25 %. Обчислити масу вихідної суміші солей.
Розв’язання:
2Mg(NO3)2 = 2MgO + 4NO2 + O2 (1)
2KNO3 = 2KNO2 + O2 (2)
CaCO3 = CaO + CO2 (3)
Знаходимо об’єм вуглекислого газу у суміші:
V(CO2) = 17,92 л · 0,25 = 4,48 л.
За реакцією (3) обчислимо масу кальцій карбонату та кальцій оксиду:
m(CaCO3) = 100 г · 4,48 л / 22,4 л = 20 г;
m(CaO) = 56 г · 4,48 л / 22,4 л = 11,2 г
Знайдемо масу магній оксиду який міститься у твердому залишку:
m(MgO) = 19,2 г – 11,2 г = 8 г.
За реакцією (1) обчислимо масу магній нітрату, а також об’єм суміші NO2 + O2:
m(Mg(NO3)2) = 296 г · 8 г / 80 г = 29,6 г;
V(NO2 + O2) = 8 г · 112 л / 80 г = 11,2 л.
Знаходимо об’єм кисню, який виділився за реакцією (2):
V(O2) = 17,92 л – 4,48 л – 11,2 л = 2,24 л.
Знаходимо масу солі яка розклалась за реакцією (2):
m(KNO3) = 202 г · 2,24 л / 22,4 л = 20,2 г.
Знаходимо масу суміші солей:
m(Mg(NO3)2 + KNO3 + CaCO3) = 29,6 г + 20 г + 20,2 г = 69,8 г.
Відповідь: m(Mg(NO3)2 + KNO3 + CaCO3) = 69,8 г.

Складання рівнянь окисно-відновних реакцій. Метод електронного балансу


Усі хімічні процеси, які відбуваються у природі, за зміною ступеня окиснення умовно поділяються на дві групи:
  • реакції невалентних перетворень;
  • окисно-відновні реакції.
Під час перебігу реакцій першої групи ступені окиснення атомів елементів, що входять до складу вихідних речовин не змінюються. Під час перебігу реакцій другої групи атоми елементів змінюють свій ступінь окиснення.
Для здійснення кількісних обрахунків за рівнянням хімічної реакції необхідно правильно розставити коефіцієнти перед речовинами.
Розглянемо реакції, які належать до двох груп:
MgO + H2SO4 → MgSO4 + H2O (1)
Mg + H2SO4 → MgSO4 + H2S + H2O (2)
Реакція (1) належить до першої групи. Щоб перетворити дану схему на рівняння достатньо методом підбору розставити коефіцієнти. Для реакції (2) даний метод є недоречним, так як потребує багато часу. В цьому можете переконатись самостійно.
Однакова кількість атомів окремих елементів у лівій і правій частині рівняння є критерієм правильності його складання. Для окисно-відновних реакцій цього недостатньо. Розглянемо наступну реакцію:
K2Cr2O7 + H2O2 + H2SO4 → Cr2(SO4)3 + O2 + K2SO4 + H2O (3)
Якщо дану реакцію урівнювати методом підбору коефіцієнтів можна дуже легко помилитись, так як можливі різні комбінації. Наприклад:
K2Cr2O7 + H2O2 + 4H2SO4 = Cr2(SO4)3 + 2O2 + K2SO4 + 5H2O (5)
K2Cr2O7 + 3H2O2 + 4H2SO4 = Cr2(SO4)3 + 3O2 + K2SO4 + 7H2O (6)
K2Cr2O7 + 5H2O2 + 4H2SO4 = Cr2(SO4)3 + 4O2 + K2SO4 + 9H2O (7)
Можливі і інші варіанти. А яка з реакцій (5 – 7) є вірною?
Існує багато онлайн-сервісів, які дозволяють перетворити схеми реакцій на рівняння. Якщо їх використати, щоб урівняти схему (3) ми одержимо рівняння (5), яке відповідає закону збереження маси, але неправильне з точки зору механізму даного процесу.
У рівняннях окисно-відновних реакцій, окрім балансу атомів, необхідно дотримуватися ще й балансу електронів, які формально переміщуються від відновника до окисника. А тому схемі реакції (3) відповідає рівняння (6).
Для складання рівнянь окисно-відновних реакцій використовують спеціальні методи. Найбільше практичне значення мають метод електронного балансу та метод напівреакцій або йонно-молекулярний метод. В кожного з них є свої переваги та недоліки. В даній статті розглянемо перший метод.

Метод електронного балансу базується на тому, що кількість електронів, які переходять від відновника до окисника є однакова.


Контрольні роботи МАН


11 клас













Базова дисципліна «Біологія»
Результати оцінювання (по завданням)
Сума балів
Шифр роботи
І рівень
ІІ рівень
ІІІ рівень
І рівень
ІІ рівень
ІІІ рівень
Сума   балів

1
2
3

4
5

6
7

максимальний бал

3
3
3

5
5

7
7

Отримана кількість балів













Завдання
І рівень (одна правильна відповідь).
Впишіть в клітинку букву, яка відповідає правильній відповіді
1  завдання                                                                                                                        Відповіді
1) Подвійне запліднення притаманне:
            а) водоростям;        б) мохоподібним;        в) папоротеподібним;
д
г) голонасінним;     д) покритонасінним.
2) Суцвіття «кошик» характерне для родини:
д
а) Пасльонові; б) Гарбузові; в) Розові; г) Хрестоцвіті; д) Айстрові.
3) Рослини,  у яких органи, що формують жіночі та чоловічі статеві клітини,
    розташовані на різних особинах, називають:
б
а) однодомними;  б) дводомними;  в) гермафродитами.
в
4) Яблуня належить до родини:
а) Пасльонові; б) Гарбузові; в) Розові; г) Хрестоцвіті; д) Лілійні.
в
5) Гаметофіт переважає у життєвому циклі:
а) Плаунів; б) Хвощів; в) Мохів; г) Голонасінних; д) Квіткових.
6) Кросинговер відбувається у фазі мейозу:
ф
            а) профазі І;                         б) метафазі ІІ;          в) анафазі І;
            г) профазі ІІ;            д) телофазі І.
2  завдання
в
1 )       Розвиток з неповним перетворенням характерний для:
            а) Лускокрилих;     б) Твердокрилих;    в) Прямокрилих;
г) Перетинчастокрилих;          д) Сітчастокрилих.
б
2) Наука про комах називається:
а)вірусологія;       б) ентомологія;       в) арахнологія;
б
г) орнітологія;        д) теріологія.
3) Проміжним хазяїном печінкового сисуна є:
а) окунь;     б) ставковик малий;          в) рак річковий;
г) людина;    д) велика рогата худоба.
4) Диференціація зубів характерна для:
в
а) рептилій;              б) амфібій;        в) ссавців;
г) кісткових риб;        д) хрящових риб.
в
5) Травна система редукована в:
а) п'явки;   б) дощового черв'яка; в) бичачого ціп'яка;
г) печінкового сисуна; .       д) білої планарії.
6) Рептилії мають серце з:
б
     а) двох камер; б) з трьох камер; в) з чотирьох камер; г) з однієї камери


3  завдання
1). Процеси утворення зачатків органів та їхнє диференціювання під час
В
     онтогенезу називають
а) диференціацією; б) онтогенезом; в) органогенезом; г) дробінням.
2) Процес розпізнання та знищення лейкоцитами чужорідних білків лежить
А
 в основі:         а) імунітету;      б) згортання крові;   в) гуморальної регуляції
                         г) кровотворної функції кісткового мозку
3) Наука, що вивчає явища спадковості та мінливості називається:
В
            а) бактеріологія; б) фізіологія рослин; в) генетика; г) біологія розвитку;
            д) цитологія
А
4)Процес відновлення організмом втрачених або ушкоджених частин має назву:
            а) регенерація; б) розмноження; в) брунькування; г) поділ;  
5) Гормон адреналін синтезується в:      а) гіпофізі;  б) гіпоталамусі;
Д
  г) підшлунковій залозі; д) надниркових залозах.
6) Процес утворення статевих клітин має назву:
Б
            а) розмноження; б) гаметогенез; в)  запліднення; г) запилення

ІІ рівень.
4  завдання. Впишіть, через кому, всі правильні відповіді в прямокутник              
1) До вірусних захворювань належать:
А Б Г Д
а) грип;    б) СНІД;   в) дифтерія;   г) сказ;    д) герпес.
2) Двомембранними органелами клітини являються:
А Б Г
а) мітохондрії;    б) ядро;    в) вакуолі;  г) хлоропласти;  д) лізосоми .
А Б Г Д
3) До складу молекули ДНК входять:
а) аденін;   б) цитозін;    в) урацил;   г) гуанін;    д) тімін.
Б Г Д
4) До полісахаридів належать:
а) рибоза; б) целюлоза; в)сахароза;; г) глікоген; д) крохмаль.
Б Г Д
5) До фотосинтетичних пігментів належать:
а) меланін; б) хлорофіл; в) гемоцианін;г) каротин; д) ксантофіл.
5 завдання. Наведіть відповідний термін:
1) З’єднання гомологічних хромосом у мейозі має назву: __кон’югація_____________
2) Залоза внутрішньої секреції,
     яка виробляє гормони  інсулін та глюкагон має назву: ___підшлункова__________
3) Розвиток особини від її народження до завершення існування (смерті або нового поділу) називають:______________онтогенез, або індивідуальний розвиток________
4) Зміни ознак організму (його фенотипу), спричинені змінами умов середовища життя і не пов’язані зі змінами генотипу називають:  __модифікаційна мінливість________
5) Схрещування особини, генотип якої хочуть визначити, з особиною, гомозиготною за рецесивною алеллю досліджуваного гена називають: _аналізуюче схрещування___         
III рівень
6 завдання. Розв’яжіть задачу. Відповідь поясніть.
Якщо жінка з веснянками (рос. веснушки) (домінантна ознака) та хвилястим волоссям (домінантна ознака), батько якої мав пряме волосся і не мав веснянок, одружиться з чоловіком з веснянками та прямим волоссям (батьки якого мають такі ж як він ознаки), то якими можуть у них бути діти?
7 завдання.  Дайте розгорнуту відповідь.
            Перелічить функції білків. Наведіть приклади щодо кожної функції.



9 клас













Базова дисципліна «Біологія»
Результати оцінювання (по завданням)
Сума балів
Шифр роботи
І рівень
ІІ рівень
ІІІ рівень
І рівень
ІІ рівень
ІІІ рівень
Сума   балів

1
2
3

4
5

6
7

максимальний бал

3
3
3

5
5

7
7

Отримана кількість балів













Завдання
І рівень (одна правильна відповідь).
Впишіть в клітинку букву, яка відповідає правильній відповіді
1  завдання                                                                                                                        Відповіді
1)        В зрілому пилковому зерні Квіткових кількість сперміїв:
Б
а) один;       б) два;       в) три;        г) чотири;            д) п'ять.
2) Суцвіття «кошик» характерне для :
Д
а) кукурудзи;      б) черемхи;  в) конюшини;    г) вівса;     д) ромашки.
3) В процесі фотосинтезу виділення вільного кисню відбувається під час:
А
            а) розщеплення води;      б) розщеплення вуглекислого газу;
в) синтезу вуглеводів;      г) процесу дихання.
В
4) Тип плоду у картоплі:
а) гарбузина;   б) бульба;    в) ягода;  г) кістянка;  д) зернівка.
Б
5) Гаметофіт переважає  у життєвому циклі:
а) Плаунів;  б) Мохів;  в) Хвощів;  г) Голонасінних;  д) Квіткових.
6) Міксотрофне живлення характерне для:
Б
         а) амеби; б) евглени; в) інфузорії; г) трипаносоми; д) малярійного плазмодія.
2  завдання

В
1) Трилобіти належать до типу:
а) Кільчасті черви;           б) Молюски;            в) Членистоногі;
г) Плоскічерви;                   д) Круглі черви.
2) Роздільностатевість характерна для:
Г
            а) печінкового сисуна б) виноградного слимака;  в)дощового  черв’яка;
г) аскариди людської ; д) білої планарії.
3) Проміжним хазяїном печінкового сисуна є:
а) окунь;     б) ставковик малий;   в) рак річковий;
г) людина ; д) велика рогата худоба.
В
4) Диференціація зубів характерна для:
а) рептилій;  б) амфібій;  в) ссавців;  г) кісткових риб;  д) хрящових риб.
В
5) Травна система редукована в:
а) п'явки;   б) дощового черв’яка; в) бичачого ціп’яка;
г) печінкового сисуна; .       д) білої планарії.
6)  Розвиток з неповним перетворенням характерний для:
В
            а) Лускокрилих;     б) Твердокрилих;   в) Прямокрилих;
г) Перетинчастокрилих; д) Сітчастокрилих.
3  завдання                                                                                                                       
В
1). Артеріальна кров в серці не змішується з венозною у
а) більшості плазунів;     б) хвостатих земноводних
в) птахів і ссавців;             г) безхвостих земноводних
2) У підшлунковій залозі синтезується гормон:
В
            а) соматотропін; б) тироксин; в) інсулін; г) вазопресин; д) адреналін
3) Грудний відділ скелету людини складається з:
Б
а) 13 хребців; б) 12 хребців; в) 7 хребців; г) 24 хребців
4) Структурно-функціональна одиниця легені називається:
Б
             а) нефрон; б) альвеола; в) клітина; г) пухирець; д) фолікул
5) Виберіть групу крові, яка теоретично є універсальною для переливання особам з любою групою крові
А
а) 0 (І);    б) А (ІІ);     в) В (ІІІ);     г) АВ (IV).
6) Внутрішню будову живих організмів вивчає наука:
В
а) морфологія; б) систематика; в) анатомія; г) фізіологія
ІІ рівень .
4 завдання.  Впишіть, через кому, всі правильні відповіді в прямокутник
1) У  кукурудзи чоловічі та жіночі квітки зібрані в окремі суцвіття, виберіть вірні відповіді:
А Б
            а) чоловіче суцвіття – волоть;  б) жіноче суцвіття – початок;
в) чоловіче суцвіття – колос;  г) жіноче суцвіття – багато горішок.
2). До органів виділення належать:
А Г
а) нирки;   б) легені;   в) серце;   г) шкіра;  д) стравохід.
3)  До трубчастих кісток належать:
Б В Д
а) потилична; б) стегнова; в) плечова; г) тазова; д) фаланги пальців
4) Виберіть рослини, які належать до родини Розові:
Б В Д
            а) соняшник; б) шипшина; в) яблуня; г) квасоля; д) суниця
5) Виберіть тварин, які  належать до комах:
А Б Г Д
а) бджола;        б) жук-плавунець;      в) павук-хрестовик;
г) дибка степова       д) тарган
6)   До  захворювань, які спричиняють бактерії належать:
Б В Г
а) грип;    б)ангіна;   в) пневмонія (запалення легенів);
г) туберкульоз (сухоти);    д) СНІД.
            5 завдання. Наведіть відповідний термін.
1) Нерозчинний білок, що складає основу тромба при зсіданні крові __фібрін________
2) Процес розщеплення складних органічних речовин (білків, жирів, вуглеводів) на прості, які можуть всмоктуватися та засвоюватися в організмі: ___травлення________
3) Найдрібніші кровоносні судини розташовані в тканинах:___капіляри____________
4) Широкий м’яз, що розділяє грудну та черевну порожнини: ___діафрагма__________
5) Відповідна реакція організму на певний подразник, на зміни зовнішнього середовища або внутрішнього стану, яка здійснюється при обов'язковій участі центральної нервової системи називається: ____________рефлекс________________
ІІІ рівень
6 завдання.  Опишіть процес фотосинтезу.
7 завдання. Опишіть еволюцію (порівняйте будову) кровоносної системи у тварин з різних систематичних груп.






10 клас













Базова дисципліна «Біологія»
Результати оцінювання (по завданням)
Сума балів
Шифр роботи
І рівень
ІІ рівень
ІІІ рівень
І рівень
ІІ рівень
ІІІ рівень
Сума   балів

1
2
3

4
5

6
7

максимальний бал

3
3
3

5
5

7
7

Отримана кількість балів













Завдання
І рівень. Впишіть в клітинку букву, яка відповідає правильній відповіді
    1 завдання.                                                                                                                Відповіді
1) Суцвіття «колос» характерне для :
Д
а) соняшника;   б) черемхи;  в) конюшини;   г) пшениці;  д) подорожника.
2) Плід малини називається:
Б
а) кістянка;   б) багатокістянка; в) багатогорішок; г) ягода; д) суничина.
Д
3) Конвалія майська належить до родини:
а) Пасльонові; б) Гарбузові; в) Розові; г) Хрестоцвіті; д) Лілійні.
Б
4) Виберіть рослину, в життєвому цикля якої домінує гаметофіт:
а) плаун булавовидний;  б) мох маршанція;  в) хвощ польовий;
г) сосна звичайна;  д) папороть чоловіча.
5) Безбарвні пластиди різноманітної форми, в яких запасаються деякі сполуки   (крохмаль, білки тощо)називаються:
В
            а)хлоропласти;  б) хромопласти;   в) лейкопласти.  
6) Плід малини називається:
Б
а) кістянка;   б) багатокістянка; в) багатогорішок; г) ягода; д) суничина.
    2 завдання.
Б
1) Міксотрофне живлення характерне для:
 а) амеби;   б) евглени;      в) інфузорії;       г) трипаносоми;
д) малярійного плазмодія.
А
2) Наука, яка вивчає внутрішню будову  живих істот називається:
а) анатомія;       б) фізіологія;       в) морфологія;
Б
г) біохімія;        д) генетика.
3) Проміжним хазяїном печінкового сисуна є:
а) окунь;         б) ставковик малий;          в) рак річковий;
г) людина;       д) велика рогата худоба.
4) Диференціація зубів характерна для:
В
а) рептилій;                      б) амфібій;                 в) ссавців;
г) кісткових риб;        д) хрящових риб.
Г
5) Хто з перелічених організмів здатний до розщеплення целюлози:
а) п'явки;     б) людина;      в) корова;     г) бактерії-симбіонти людини;
г) бактерії-симбіонти корови;     д) комахи.
6)  Укажіть елемент який входить до складу молекули хлорофілу:
Г
            а) Купрум,     б) Бор,      в) Йод,     г) Магній

    3 завдання.                                                                                                                  
В
1). Артеріальна кров в серці не змішується з венозною у
     а) більшості плазунів (рос. пресмыкающихся);   б) хвостатих земноводних
     в) птахів і ссавців (рос. птиц и млекопитающих);  г) безхвостих земноводних



2) Кількість пар черепно-мозкових нервів у людини:
А
            а) 12;             б) 20;        в) 14;      г) 10;        д) 31
3) Укажіть назву процесу відновлення природної структури білка після її  
     порушення:
В
            а) деструкція; б) денатурація; в) ренатурація; г) біосинтез.
4) Цитологія вивчає будову та функції:
А
            а)  клітин; б) тканин; в) вірусів; г) молекул; д) органів
5) До гормонів надниркових залоз належить:
Д
а) інсулін;     б) соматотропін;            в) тироксин;
г) кортикостероїди;        д) адреналін.
6). Розповсюдження плодів і насіння за допомогою мурах називається:
Б
            а) орнітофілія; б) мірмекохорія; в) розмноження; г) орнітохорія
               
ІІ рівень
4 завдання.  Впишіть, через кому, всі правильні відповіді в прямокутник
1). Виберіть рослини, які розмножуються за допомогою спор:
А В Д
а) плаун булавовидний;  б) яблуня домашня;  в) хвощ польовий;
г) сосна звичайна;  д) папороть чоловіча.
2). Укажіть сполуки, до складу яких входить нуклеотид з урацилом:
Б В
            а) білки;    б) іРНК;     в) тРНК;      г) ДНК
3)   До вірусних захворювань належать:
А Б Д
а) грип;    б) сказ (рос. бешенство);   в) дизентерія;
г) правець (рос. столбняк);    д) СНІД.
4) Серед наведених вуглеводів виберіть полісахариди:
А Б В
            а) крохмаль;   б) целюлоза;    в) хітин;   г) глюкоза;   д) рибоза
5)  Виберіть хімічні елементи,які належать до органогенних:
В Г Д
а) Калій;   б) Ферум;   в) Нітроген;   г) Карбон;    д) Оксиген  

            5 завдання. Назвіть відповідний термін
    1) З’єднання гомологічних хромосом у мейозі:_________ноньюгація_____________
     2)Чітка відповідність двох ланцюгів у молекулі ДНК: ____комплементарність____
     3) Пластиди, забарвлені в різні кольори (наприклад жовтий, червоний,
 або фіолетовий): _______________________________хромопласти___________
    4) Процес активного захоплення клітиною (поглинання) твердих
мікроскопічних об’єктів (частинки органічних сполук. дрібних клітин та ін.) називається: ___________________________________фагоцитоз_____________
5) Метод постійного спостереження за перебігом певних процесів в окремих       
      популяціях, екосистемах, біосфері в цілому чи станом певних біологічних    
      об’єктів називається: ____________________________моніторинг_____________

ІІІ рівень
6 завдання. Розв’яжіть задачу. Відповідь поясніть.
            Яку довжину і масу має ділянка молекули ДНК, у якій закодована первинна структура інсуліну?  Молекула інсуліну складається з 51 амінокислоти, довжина одного нуклеотиду дорівнює 0,34 нм, середня маса нуклеотиду дорівнює 345 Да.

7 завдання.
Порівняйте будову рослинної та тваринної клітини. Які функції можуть виконувати клітини, які тканини утворювати?



Задачі
10 клас

1.       Яку довжину і масу має ділянка молекули ДНК, у якій закодована первинна структура інсуліну?  Молекула інсуліну складається з 51 амінокислоти, довжина одного нуклеотиду дорівнює 0,34 нм, середня маса нуклеотиду дорівнює 345 Да.

Рішення
1) для  кодування однієї амінокислоти необхідно  3 нуклеотиди, тому розмір ланцюга мРНК (і відповідной ділянки ДНК) дорівнює 51 х 3 =  153 нуклеотиди;
2) довжина ділянки ДНК 0,34 х 153 = 52 нм;
3) ДНК – дволанцюгова молекула, тому кількість нуклеотидів в означеної ділянці (з урахуванням другого ланцюга) дорівнює 153 х 2 = 306 нуклеотидів, а їх маса відповідно 306 х 345 = 105570 Да.
 Відповідь: довжина ДНК - 52 нм , маса ДНК – 105570 Да.



11 клас

1.      Если женщина с веснушками (доминантный признак) и волнистыми волосами (доминантный признак), у отца которой были прямые волосы и не было веснушек, выйдет замуж за мужчину с веснушками и прямыми волосами (оба его родителя с такими же как у него признаками), то какими могут быть у них дети?

Ответ
У девушки генотип по веснушкам вВ, у её мужа могут быть два варианта: Вв и ВВ, следовательно -
1 вариант: 1 : 3 - 1 ребенок без веснушек - 3 с веснушками,
2 вариант. все дети с веснушками.
По волосам: у девушки - Кк, у её мужа только рецессивные гены - кк, следовательно -
1:1, то есть половина детей с волнистыми волосами, половина - с прямыми.:  все дети в этой семье будут с веснушками, а вероятность рождения их с прямыми и волнистыми волосами – по 50%


Лабораторні з біоенергетики (для написання робіт МАН)

https://drive.google.com/drive/folders/0B0hywSMlAzRNNUN2bnNKcUtZQW8

Завдання І етапу олімпіади з хімії 

https://drive.google.com/drive/folders/0B0hywSMlAzRNcFY1U2xHdDZHVlk


Алгоритми та методичні рекомендації 

по розв’язуванню розрахункових задач з хімії


Приклади завдань І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії


                                                                    7 клас
  1. У довіднику з хімії наводяться такі дані:
А) Алюміній входить  до складу каолініту та польового шпату, які належать до розповсюджених мінералів.
Б) Алюміній – це сріблястий метал з температурою плавлення 658°С.
В) Алюміній по розповсюдження в  земній корі посідає третє місце.
Г ) Алюміній реагує з водою після усунення з його поверхні оксидної плівки.
Д) Алюміній має валентність III.
Е) Алюміній уперше був отриманий у 1825 році  датським фізиком Х.К.Ерстедом, дією алюміній хлориду на амальгаму калію.
Є) Алюмінію в організмі людини міститься в середньому  близько 60 мг.
Ж) Алюміній має малу розчинність  у рідкому олові  за умов  низькотемпературного плавлення.
З) Алюміній добре проводить електричний струм.
У яких твердженнях йдеться про просту речовину, а в яких про хімічний елемент? Які твердження характеризують фізичні властивості  простої речовини,  а які хімічні властивості  простої речовини та хімічні перетворення  в яких речовина бере участь?
2. Як можна зруйнувати  кристалики цукру до молекул. Як називається цей процес? Яким чином можна зруйнувати самі молекули і як називається цей  процес? Наведіть приклади таких явищ (не менше двох прикладів ), поясніть, що відбувається з молекулами.
3. Молодий учитель хімії  запропонував учням  самостійно визначити  густину будь-якої речовини на вибір. Юний хімік Вася вибрав пісок. Він насипав у попередньо зажину чашку пісок (його масам дорівнювала 5 г) . Потім висипав  речовину з чашки у вимірювальний  циліндр (при цьому він не розсипав нічого) і заміряв об'єм (він дорівнював 3,9 мл). Розрахуйте , яке значення  густини  отримав ВасяПісля цього Вася знайшов густину піску у довідник .  Вона дорівнює 2,5г/см3.  Поясніть чому Вася не отримав  таке значення  для густини? Як треба було провести експеримент, щоб отримати  табличне значення густини  використовуючи  при цьому  тільки згадане вище обладнання?
4. Атомна маса  хімічного елемента Х  у 3,987 разів більша за атомну масу  хімічного  елемента Y. Сума відносних атомних мас  елементів X і Y дорівнює 70.
А) визначте елементи X і Y.
Б) напишіть що Вам відомо про ці хімічні елементи та   прості  речовини , які вони утворюють.  
 8 клас
1. У хімічній лабораторії виявили суміш, що складається зі стружок заліза і міді, порошку  сірки, кристалів цукру і йоду. Запропонуємо один із способів розділення цієї суміші, який дозволив би зберегти хімічно незмінними   всі її компоненти.
2. Токіо, 30 жовтня 1999 року . / Кор. РІА «Новини» Андрій Ілляшенко  /. « Автоцистерна,перевозила гідроген пероксид, вибухнула минулого вечора в центрі столиці Японії. Вибуховою хвилею і осколками було вибите скло в будинках, які знаходилися в радіусі 100 м від місця вибуху. Близько 1000 кг гідроген пероксиду розлилося на місці аварії». Яка хімічна реакція стала причиною вибуху цистерни? Які речовини і в якій кількості могли утворитися на місці аварії (відповідь округліть до цілих чисел)? Чи варто турбувати про населення природі істотної шкоди на місці аварії?
3.  На столі знаходяться 5 закритих банок. Речовина Е і розчин речовини А – кислоти С і D – оксиди В – проста речовина. Відомо, що речовина А – тухлих яєць. Речовин пов’язані між собою наступним перетворенням:   A + B→ C + D; C + D → E. Які речовини можуть знаходитися в кожній банці? Підпишіть етикетки для кожної банки, запишіть рівняння згідно із запропонованими схемами.
4. При взаємодії 16 г суміші магнію і магній оксиду з хлоридною кислотою, взятою у надлишку, виділився газ об'єму 5,6 л ( н. у.). Які масові частки компонентів у вихідній суміші?
 9 клас
  1. У затоці Кара-Богаз-Гол Каспійського моря знаходяться значні запаси мінералу мірабіліту – кристалогідрату натрій сульфату. Щороку наприкінці листопада, коли температура води падає до 6°С,вода стає насиченою натрій сульфатом,і мірабіліт починає виділятися у вигляді безбарвних кристалів,що осідають на дно затоки і на його берегах. Поясніть це явище з хімічної точки зору. Відомо,що кристали цієї речовини містять у своєму складі сіль і воду. Для визначення формули мірабіліту 3,22 г мінералу розчинили у воді. До отриманого розчину додали надлишок розчину барій хлориду. Осад,який випав,відфільтрували,промили і зважили. Його маса дорівнювала 2,33 г. Спираючись на вище наведені дані хімічного аналізу,визначте формулу мінералу мірабіліту. Запишіть рівняння реакції.
  2. Дано чотири твердих речовини в пробірках без написів:(NH4)2SO4,Na2SO4, CaSO3, KNO3.  За допомогою яких реагентів можна їх розрізнити,використовуючи мінімальну кількість реакцій? Напишіть відповідні рівняння в молекулярному та йонному вигляді.
3. Елементи А, В і С належать до однієї групи і розташовані в трьох суміжних рядах періодичної системи хімічних елементів. Двовалентний елемент А утворює з Гідрогеном сполуку,що містить 11,1% Гідрогену. Елемент В утворює з елементом А дві сполуки,в яких 50% і 60%,відповідно,припадає на частку елементу А. Елемент С не утворює леткої сполуки з Гідрогеном. Які елементи позначені літерами А,В і С? У сполуці,утвореній елементами С і А,елемент С виявляє вищу валентність. Складіть формулу сполуки, охарактерезуйте  її властивості?
4. Два юних хіміка добували водень. Один з них розчиняв цинк у розчині лугу,а іншій – алюміній. Обидва отримали однакові об’єми водню (за однакових умов). Хто з них взяв для реакції більшу наважку металу і у скільки разів?
 10 клас
  1. На початку  XIX   століття при перевірці інтендантського  складу, де зберігалися  солдатські  олов'яні ґудзики, з'ясувалося що вони зникли. У ящиках, де  зберігалися  ґудзики, був виявлений  сірий  порошок. Зважування вмісту ящиків показало, що порошок важить стільки , стільки важили й ґудзики. При з'ясуванні  обставин та обстеженні на місці події, виявилося, що склад  був під замком  протягом довгої холодної зими, не  опалювався і туди ніхто  не заходив Знайдіть пояснення даному «злочину».  До фізичних  чи хімічних відноситься дане явище?  Відповідь обґрунтуйте .
  2.  У роботах  учасників  олімпіад можна зустріти найрізноманітніші рівняння реакцій, частина з яких правильна, але деякі ні. Нижче наведено  кілька рівнянь реакцій, узятих з олімпіад них робіт. Дайте мотивовану відповідь, які з цих рівнянь правильні, у яких допущені помилки, а які зовсім неправильні. Для можливих  реакцій  напишіть їх правильні рівняння і вкажіть умови їх проведення.
А) Cu + SO₄  = CuSO₄
Б) 2Al + 6HNO₃  = Al(NO₃)₃  +3H₂
В) CuSO₄ + Al(ОН)₃ = Al₂(SО₄)₃ + Cu(ОН)₂    
Г) 2AlСl₃ + 3К₂СО₃ = Al₂(СО₃)₃ + 6КСl
Д) 4NН₃ + 3О₂ Рt, Rh    2N₂ + 6Н₂О
3. Чи можливо розпізнати  розчини амоній хлориду, алюміній сульфату, хлоридної кислоти, гідроксидів   натрію і барію, використовуючи  як реагент  тільки фенолфталеїн? Запропонуйте                                           план       проведення аналізу, запишіть рівняння реакцій.
4. 1г суміші заліза,  ферум  (II) оксиду і ферум  ( III ) оксиду обробили надлишком хлоридної  кислоти, при цьому  виділилося 112 мл водню (н.у.) При повному відновленні  воднем другої   порції вихідної суміші масою 1 г  отримали 0,2115г води. Визначте масові частки  % заліза, ферум (II) оксиду у вихідній суміші.
 11 клас
  1. За якими ознаками ознаками прийнято відносити речовини до органічних до неорганічних? Наведіть 2-3 приклади. Оберіть із поданого списку органічні речовини і суміші, що їх містять. Наведіть відомі Вам формули речовин і склад сумішей зі списку: медичний ефір, нашатирний спирт, столовий оцет, олеум, оліфа, гліцин, алебастр, крейда, розчин йоду медичний, питна сода, царська вода.
  2. Складіть рівняння реакції, які ланцюжку перетворень, назвіть речовин за номенклатурою  IUPAC. Напишіть формули 5 ізомерів сполуки В назвіть їх.
Н-бутан ізомеризація А , Сl (1:1) Б t, Nа     В
3. У пронумерованих склянка містять розчини таких речовин: арґентум, нітрату, хлоридної кислоти, плюмбум ( ІІ) нітрату, гідроксиду. Не використовуючи інших реактивів, визначте, у якій склянці розчин якої речовини знаходиться. Складіть рівняння хімічних реакцій, відповідно до Вашої схеми аналізу.
4. Досліджуючи склад ракетного палива, літній хімік визначив, що воно складається з таких елементів: Нітрогену, Гідрогену і Карбону. Після чого він спалив наважку речовини масою 6,0 г. Продукти, отримані після спалювання , розділив на дві частини. Першу частину він пропустив через концентрований розчин натрій гідроксиду, маса розчину збільшилася на 0,8 г. Другу частину він пропустив через розчин концентрованої сульфат орної кислоти, маса розчину збільшилася на 9,9 г. Причому в першому випадку після пропускання газів через розчин залишилося не поглинутим 1,4 г газу, а у другому – 5,8 г газу. Установіть молекулярну формулу.
Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії
7 клас
  1. У стародавні часи вважалося, що існує сім металів. Алхіміки намагалися за допомогою «філософського каменя» будь-який метал перетворити на золото. Які це сім металів? Чому алхіміки не хотіли вірити в те, що число металів може бути більше? Чи можна насправді «неблагородні» метали перетворювати на золото за допомогою хімічних реакцій? Чим метали відрізняються від неметалів?
  2. Після перших уроків хімії онука з великим захватом розповідала дідусю, що її переслідують хімічні процеси. Так, папір змінює колір під пензликом з аквареллю, світиться вольфрамова спіраль в електролампі, утворюється темний наліт на срібному посуді, грає різними барвами веселка, випромінює тепло і світло підпалений сірник, цукор розчиняється у воді, залізо притягується магнітом, бульбашки газу виділяються зі здобного тіста, підгоряє їжа на сковорідці, ганчірка вбирає вологу, скисає молоко. Які помилки знайшов дідусь у розповіді онуки? Відповідь поясніть.
  3. При дуже високому тиску (близько 100 атмосфер) газоподібний кисень перетворюється на яскраво-червону речовину. Дослідження показали, що ця речовина складається з молекул, які в 64 рази важчі за молекули водню. Установіть формулу червоного кисню.
  4. Запишіть речення, заповніть пропуски, вставивши у відповідних відмінках слова: 
Слова
Речення
«Станум» або «олово»Для ________ характерна не молекулярна будова
«Нітроген» або «азот»_________ входить до складу повітря
«Оксиген» або «кисень»_________ необхідний для дихання
«Сульфур» або «сірка»Капуста містить близько 0,08% _______
«Флуор» або «фтор»До складу зубної емалі входить _______
«Гідроген» або «водень»________ легший за повітря у 16,5 разів
« Ферум» або «залізо»Температура плавлення ________ 1538,85°С
«Аргентум» або «срібло»_____ внаслідок хімічної стійкості відносять до благородних металів
«Карбон» або «вуглець»________ реагує з багатьма речовинами

5. Якими способами і в якій послідовності можна розділити суміш, у якій знаходяться цукровий пісок, залізні та мідні ошурки, парафін.
8 клас
  1. Розподіліть речовини на прості та складні, а складні віднесіть до відомих вам класів (оксиди, основи, кислоти, солі): алюміній, вуглекислий газ, гашене вапно, крейда, вода, кисень, лісок, сажа, оцет, залізо, питна сода, кухонна сіль, залізна окалина, графіт. Відповідь дайте у вигляді таблиці.
  2. Молекули газу Х складаються з двох атомів. Цей газ добувають в лабораторії двома методами. За першим із них, темно-фіолетові кристали речовини А прожарюють, унаслідок чого крім газу Х, утворюються також речовини Б і В. за другим методом до розчину речовини Г додають речовину Б. ця реакція відбувається і без речовини Б, але дуже повільно. Відомо, що газ Х міститься у повітрі. Напишіть речовини А, Б, В, Г, Х. напишіть чотири рівняння реакцій, у результаті яких утворюється газ Х.
  3. Рідкий гелій (ρ = 0,12 г/см³) займає в термосі об’єм 10л. Розрахуйте число атомів і масу гелію в термосі. Скільки кульок об’ємом 1л можна заповнити цим газом за н.у.?
  4. При дії на суміш міді та заліза масою 20г надлишком хлоридної кислоти виділилося 5,6л газу (за н.у.). Розрахуйте масові частки металів у суміші.

9 клас
  1. У яких ступенях окиснення фосфор і кальцій мають однакові електронні конфігурації? Зобразіть ці електронні конфігурації. Напишіть не менше десяти елементів, які в певних стійких ступенях окиснення мають таку ж електронну конфігурацію? Наведіть приклади відповідних сполук цих елементів.
  2. Хімік вирішив визначити склад амальгами лужного металу (амальгама – сплави або сполуки деяких металів із ртуттю). Він помістив 100г амальгами у склянку із надлишком води. Після закінчення реакції він відділив ртуть від розчину. На нейтралізацію отриманого розчину знадобилось 10мл розчину хлоридної кислоти із концентрацією 1 моль/л. розчин обережно випарили, маса сухого залишку дорівнювала 0,746г. напишіть рівняння всіх реакцій, про які йшла мова в задачі. Який метал входить до складу амальгами? Розрахуйте масову частку лужного металу в амальгамі.
  3. Вкажіть схему реакції, яка не відноситься до того ж типу окисно-відновних реакцій, що й три інших. Для кожної реакції вкажіть окисник і відновник та їх ступені окиснення:
А) НgСl₂ + SnСl₂ → Нg₂Сl₂ + SnСl₄
Б) Сu + Н₂SО₄ (конц) → СuSО₄ + Н₂О + SО₂
В) Аs₂S₃ + НNО₃ → Н₃АsО₄ + Н₂SО₄ + NО₂ + Н₂О
Г) S + КОН (гаряч.) → К₂S + К₂SО₃ + Н₂О
4. У воді розчинили 20г NН₄NО₃, 52,2г К₂SО₄, 50,5г КNО₃. Такий же розчин може бути отриманий шляхом розчинення у воді (NН₄)₂SО₄, КNО₃ й К₂SО₄. Які маси цих речовин потрібно взяти для приготування розчину?
5. Дано чотири пронумеровані пробірки з розчинами речовин: натрій хлориду, арґентум нітрату, натрій ортофосфату, нітратної кислоти. Встановлено, що: 1) при зливанні розчинів з 2 та 4 пробірки утворюється осад, що розчиняється при додаванні розчину з 1 пробірки; 2) при зливання розчинів з 2 і 3 пробірок утворюється осад, що не розчиняється при додаванні розчину з 1 пробірки. Визначте, які розчини знаходяться в 1, 2, 3, та 4 пробірках. Запишіть молекулярні та йонні рівняння хімічних реакцій про які йшла мова в задачі.

10 клас
  1. Якщо через суміш азоту і водню пропускати іскровий заряд, то утворюється невелика кількість амоніаку. Якщо при цьому газова суміш знаходиться над сульфатною кислотою, то реакція йде до кінця. Запишіть рівняння реакцій. Чому реакція над сульфатною кислотою йде до кінця?
  2. Три хімічні елементи – А, Б, В утворюють між собою сполуки, які взаємодіють за схемами:
1)      В₂ + Б₂ → ВБ (електричний розряд);
2)      ВБ + Б₂ → ВБ₂;
3)      ВБ₂ + А₂Б → АВБ₃ + АВБ₂;
4)      АВБ₃ → ВБ₂ + Б₂ + А₂Б (нагрівання);
5)      В₂ + А₂ → ВА₃ (каталізатор, тиск, температура);
6)      А₂ + Б₂ → А₂Б;
7)      ВА₃ + Б₂ → В₂ + А₂Б
Визначте елементи А, Б, В. запишіть рівняння реакцій до відповідних схем. До схеми 7 підберіть коефіцієнти методом електронного балансу.
3. На терезах урівноважили дві однакових склянки, у яких міститься надлишок хлоридної кислоти. Приготували однакові за масою наважки цинку і кальцій карбонату. У першу склянку внесли наважку цинку, а до другої – кальцій карбонату. Чи збережеться рівновага терезів після протікання реакції? Відповідь аргументуйте розрахунками.
4. У розчин, що містить 10,8г сулеми (НgСl₂) занурили мідну пластинку, після витіснення всієї ртуті маса платинки збільшилась на 13,7%. Визначити масу зануреної мідної пластинки.
5. Вам запропонували ряд розчинів, в яких можуть знаходитися йони: Аg⁻, Сu²⁻, NН₄⁻, S²⁻, SО₄²⁻, ОН⁻, Аl³⁻. Запропонуйте для кожного йона по одному способу визначення за допомогою характерних якісних реакцій. Відповідь поясніть за допомогою рівнянь хімічних реакцій у молекулярній та йонній формах.   
                                                             11  клас                                                                                                                     
1.Для кожного із п’яти тверджень наведіть приклад одного виключення із цього правила. Відповідь поясніть.
   1) Бінарні сполуки до складу яких входять атоми Оксигену називаються оксидами.
   2) Горіння речовин відбувається лише у кисні.                                     
   3) Гідроген в окисно-відновних реакціях завжди виступає  відновником.
   4) Ступінь окиснення елемента завжди є цілим  чистом.
   5) Тільки прості речовини  мають ступінь окиснення 0.
2. До складу органічної речовини Х входять елементи Карбон, Гідроген, Хлор. При повному згорянні 0,500г цієї речовини було отримано 347,2мл карбон(IV) оксиду (н. у.). Аналіз на Хлор показав, що в 0,667г речовини Х міститься 0,367г Хлору. Відносна густина цієї речовини за неоном  дорівнює  D(Ne) = 3,225.
   1) Визначте формулу речовини Х.
   2) Складіть рівняння реакцій,за допомогою яких можна здійснити перетворення  за схемою:
А +Сl, світло   Х Nа  В АlСlД +Сl, світло   Е
3) назвіть речовини А, В, Д, Е.
3. Вуглеводень  може приєднати одну або дві молекули хлору, утворюючи відповідно дихлорид або тетрахлорид. Відношення молярних мас  тетрахлориду  і дихлориду становить 1,568:1. Яку будову може мати вуглеводень? Зобразіть структурні формули всіх можливих ізомерів і дайте їм назви.
4. Лаборант початківець приготував у банках три розчини і три кристалічних речовин и та етикетки для них: «H2SO4», «HCl», «КОН», «Mg(OH)2», «Al(OH)3», «Fe(OH)3»,після чого вирішив пообідати. Повернувшись з їдальні,він зрозумів,що не пам’ятає,в якій банці яка речовина . Втім, на одну баночку з твердою речовиною він швидко наклеїв етикетку, але далі  потрібно ваша допомога.
    Які речовини могли бути в розчинах?
    Яку речовину і як, лаборант визначив відразу?
  Яким чином серед цих речовин визначити калій гідроксид,якщо ніяких інших реактивів лаборанту не довірили?
    Яким чином можна розпізнати дві тверди речовини,що залишилися?
    Який реактив ви б видали лаборанту, щоб він зміг відрізнити сульфатну кислоту від хлоридної? Дайте відповідь на запитання і напишіть рівняння всіх хімічних реакцій,які потрібно провести при розпізнанні речовин.
5. До розчину об’ємом 45,45 мл з масовою часткою алюміній нітрату 24% і густиною 1,1 г/мл додали 80 г розчину з масовою часткою натрій гідроксиду 10%. Отриманий розчин швидко  довели  до кипіння (втратами за рахунок випаровування води знехтувати). Визначте, які речовини  залишилися після цього в розчині, розрахуйте масову частку цих речовин у розчині.

Завдання І етапу олімпіади з хімії 

https://drive.google.com/drive/folders/0Bw7aw3QfpmlBTEQ5ZG9RbWtJd1U

Олімпіадний мінімум для учнів 8 класу

https://drive.google.com/drive/folders/0Bw7aw3QfpmlBZ1JoekZ3cmtUNnc

На допомогу при підготовці до контрольної роботи МАН з хімії

https://drive.google.com/drive/folders/0Bw7aw3QfpmlBQ3NNcldVSDduajg




Немає коментарів:

Дописати коментар